KEBIJAKAN KEPALA MADRASAH DAN GURU UNTUK MEWUJUDKAN KONSEP MERDEKA BELAJAR DI MI MIFTAHUL HUDA LAMONG TAHUN 2022
Abstract
The current state of education in Indonesia shows that although various efforts have been made to improve the quality of education, in reality there are still deficiencies in the quality of education. The formulation of the problem in this thesis are: 1) How do the principals and teachers interpret the concept of independent learning at MI Miftahul Huda Lamong?. 2) What are the policies of the head of Madrasah and teachers in realizing the concept of independent learning at MI Miftahul Huda Lamong? The results of this study indicate that the understanding of the madrasa principal and MI Miftahul Huda Lamong teacher about the meaning of the concept of independent learning is still lacking. This is because there has never been a direct socialization, so the concept of independent learning is only limited to knowing at a glance. The head of the madrasa in realizing the concept of independent learning at MI Miftahul Huda Lamong also does not yet have a policy.
Downloads
References
Al-Hasyimi, Sayyid Ahmad.(2018). Syarah Mukhtaarul Ahaadiits. Bandung: Penerbit Sinar Baru Algensindo.
Al-Qur’an Cordoba, Al-Qur’an Tajwid dan Terjemah (Al-Qur’an Tafsir bil Hadis). (2013). Bandung: Cordoba..
Anggito, Albi & Johan Setiawan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.
Caswita, Dr. M.A.Pd. (2021). Manajemen Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Sleman: Deepublish Publisher.
Chomaidi & Salamah. (2018). Pendidikan dan Pengajaran Strategi Pembelajaran Sekolah. Jakarta: PT. Grasindo.
Fathurrohman, Pupuh & M. Sobry Sutikno. (2011). Strategi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum dan Konsep Islami. Bandung: PT Refika Aditama.
Hayani, Iyan. (2019). Metode Pembelajaran Abad 21. Tangerang: Rumah Belajar Matematika Indonesia.
Hermino, Dr. Ir. Agustinus, M.Pd. (2020). Merdeka Belajar di Era Global Dalam Perspektif Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Hurit, Roberta Uron, S.Si., M.Pd, et al. (2021). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Media Sains Indonesia.
Juddah, Moeh, et al. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan Islam. Yogyakarta : Bintang Pustaka Madani.
Jelantik, A.A. Ketut. (2015). Menjadi Kepala Sekolah yang Profesional: Panduan Menuju PKKS. Yogyakarta: Deepublish Publisher.
Kurhayadi, et al. (2020). Kebijakan Publik di Era Digitalisasi. Sumatra Barat: Insan Cendekia Mandiri.
Lantaeda, Syaron Brigette, dkk. Peran Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Dalam Penyusunan Rpjmd Kota Tomohon. Jurnal Administrasi Publik, 048, Vol. 04.
Moleong, Lexy J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muslihat, Dra. M.Pd. (2020). Kepala Madrasah Pada PKKM (Penilaian Kinerja Kepala Madrasah). Sleman: Deepublish Publisher.
Mulyasa, E, M.Pd. (2006). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E, M.Pd. (2007). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Napitupulu, Dedi Sahputra, M.Pd. (2020). Etika Profesi Guru Pendidikan Agama Islam. Sukabumi: Haura Utama.
Nizamuddin, Dr. H. S.E., M.Si. dkk. (2021). Metodologi Penelitian Kajian Teoritis dan Praktis Bagi Mahasiswa. Riau: DOTPLUS Publisher.
Novitri Selvia. (2021), “Merdeka Belajar Bukan Belajar Merdeka” (Diakses pada 27 Februari 2022, pukul 23.15 Wib) [https://padek.jawapos.com/iptek/09/12/2021/merdeka-belajar-bukan-belajar-merdeka/]
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 90 Tahun 2003. (2013). Penyelenggaraan Pendidikan Madrasah. Jakarta.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Purba, Sukarman et al. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.
PGRI Wiranegara University. (2021). Prosiding Transformasi Pembelajaran Nasional, Tema Peluang dan Tantangan Pembelajaran Digital di Era Industri 4.0 Menuju Era 5.0. Pasuruan: Uniswara, Vol 1.
Rosyada, Dede. (2020). Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Runtu, Paramita Susanti, S.Pd & Dra. Rieneke Ryke Kalalo, M.M.Pd. (2021). Kompetensi Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Bandung: NEM.
Sari, Utin Siti Candra. (2007). Body Image. Tangerang: PT. Sahabat Alter Indonesia.
Siswoyo, Agung. (2019). Merdeka Belajar. Klaten: Lakeisha.
Sugiarto, Eko. (2015). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis. Yogyakarta: Suaka Media.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif . Bandung :Alfabeta.
Sururi, dkk. (2020). Kinerja Kepala Sekolah di SD untuk Mewujudkan “Merdeka Belajar”. Pedagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, 3, Vol. 18.
Suparman, S.Pd.I, S.Pd. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah & Guru (Sebuah Pengantar Teoritik). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Tohardi, Dr. Ahmad. (2019). Buku Ajar Pengantar Metodologi Penelitian Sosial + Plus. Pontianak: Tanjungpura University Press.
“Soroti Mutu Pendidikan Indonesia, Ketum PGRI Pakai Frasa ‘Gawat Darurat’ - Humaniora Di Nasional JPNN.Com.” Pada Jumat, 19 November 2021 – 18:56 WIB. (Diakses pada Sabtu, 19 Februari 2022, pukul 22.29 Wib) [https://www.jpnn.com/news/soroti-mutu-pendidikan-indonesia-ketum-pgri-pakai-frasa-gawat-darurat]
Copyright (c) 2022 ali muchasan; Moh. Naufal, Ziara Sufi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please read Copyright Notice for Inovatif: Journal of Research on Religious Education and Culture