MEMBANGUN WAWASAN MODERAT DALAM KONTEKS MASYARAKAT MULTIKULTURAL DENGAN NILAI-NILAI ISLAM
MEMBANGUN WAWASAN MODERAT DALAM KONTEKS MASYARAKAT MULTIKULTURAL DENGAN NILAI-NILAI ISLAM
Abstract
This article discusses efforts to build moderate insight in a multicultural society by utilizing Islamic values as a foundation. This case study aims to discuss how Islamic values, such as tolerance, diversity, and interfaith dialogue, can be a source of inspiration to promote deeper understanding and harmony amidst diversity. The method used is library research. The research results show that in facing the challenges of the complexity of society consisting of various ethnicities, religions and cultures, understanding that diversity is an absolute necessity is the first step in paving the way towards moderate insight. Islamic values, such as justice, view all humans as equal creatures before God, regardless of ethnic or religious background. By adopting this perspective, society can build a strong foundation to overcome differences and prevent conflicts that have the potential to be mutually detrimental. Thus, this article will explore how important it is to build a moderate outlook in a multicultural society by embracing Islamic values. From a deep understanding of tolerance, justice and inclusiveness, it is hoped that society can form a strong foundation to achieve harmonious balance amidst increasingly complex diversity.
Downloads
References
Al Giffary, Muhammad Bintang, et al. "KONSEP MODERASI BERAGAMA DAN KERUKUNAN ANTAR UMAT BERAGAMA SESUAI AJARAN ISLAM." Islamic Education 1.2 (2023): 130-138.
Alfindo, Alfindo. "Pentingnya Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Masyarakat." Jurnal Dinamika Sosial Budaya 25.2 (2023): 242-251.
Amin, Muh. "Pendidikan Multikultural." PILAR 9.1 (2018).
Anan, Asrul. "Implementasi Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Dalam Membangun Kerukunan Beragama Peserta Didik." Pendidikan Multikultural 4.1 (2020): 1-22.
Anandari, Anatansyah Ayomi, and Dwi Afriyanto. "Konsep Persaudaraan dan Toleransi Dalam Membangun Moderasi Beragama Pada Masyarakat Multikultural di Indonesia Perspektif KH. Hasyim Asy’ari." Religi: Jurnal Studi Agama-agama 18.2 (2022): 64-86.
Anwar, Rosyida Nurul. "Penanaman Nilai-Nilai Islam Moderat Pada Anak Usia Dini Dalam Keluarga Sebagai Upaya Menangkal Radikalisme." Al Fitrah: Journal of Early Childhood Islamic Education 4.2 (2021): 155-163.
Arifand, Agus, et al. "Membangun Harmoni Dan Toleransi Melalui Moderasi Beragama." Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini 4.2 (2023): 164-177.
Aspila, Ayu, and B. Baharuddin. "Eksistensi Penyuluh Agama Sebagai Agen Moderasi Beragama Di Era Kemajemukan Masyarakat Indonesia." La Tenriruwa: Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam 1.1 (2022): 104-123.
Bakri, Maskuri, et al. "Pesantren dan Multikulturalisme di Madura: Adaptasi Nilai Multikultural dalam Menciptakan Kerukunan Masyarakat Multi Etnis dan Agama." Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies) 8.2 (2020): 173-194.
Dawing, Darlis. "Mengusung moderasi Islam Di tengah masyarakat multikultural." Rausyan Fikr: Jurnal Ilmu Studi Ushuluddin Dan Filsafat 13.2 (2017): 225-255.
Dayat, M. "PERAN ULAMA’DAN INTELEKTUAL DALAM MEMBENTUK MASYARAKAT MULTIKULTURAL." Journal Multicultural of Islamic Education 2.1 (2018): 75-86.
Desky, Harjoni, and Syamsul Rijal. "Pengembangan Kerukunan Masyarakat Multikultural Melalui Pendekatan Agama." International Journal of Islamic Thought 20 (2021): 45-52.
Fahruddin, Ahmad Hanif, Maskuri Maskuri, and Hasan Busri. "Internalisasi Nilai Multikulturalisme melalui Pendidikan Islam; Interelasi Tri Sentra Pendidikan pada Masyarakat Multireligius Desa Balun Lamongan." Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES) 4.1 (2021): 52-69.
Handriawan, Dony. "Wawasan Al-Qur’an tentang Pendidikan Multikultural Menuju Wasa? iyyatul Islam." eL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam 12.1 (2018): 65-90.
Hendriani, Aan, et al. "Moderasi Beragama dalam Masyarakat Multikultural (Studi Kasus Kecamatan Kramatwatu)." (2023).
Hikmah, Afroh Nailil, and Ibnu Chudzaifah. "MODERASI BERAGAMA: Urgensi dan Kondisi Keberagamaan di Indonesia." Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam 8.1 (2022): 49-56.
Jamaluddin, Jamaluddin. "Implementasi Moderasi Beragama Di Tengah Multikulturalitas Indonesia." As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman 7.1 (2022): 1-13.
Juniar, Anma. "DINAMIKA MODERASI BERAGAMA DALAM MASYARAKAT MULTIKULTURAL DI KABUPATEN BARRU." Indahnya Moderasi Beragama (2020): 88.
Lao, Hendrik AE, et al. "Manajemen Penerapan Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Keluarga Beda Agama Di Kelurahan Bakunase 2 Kecamatan Kota Raja-Kota Kupang Nusa Tenggara Timur." Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen 6.2 (2022): 68-87.
Latifa, Rena, and Muhamad Fahri. Moderasi Beragama: Potret Wawasan, sikap dan intensi masyarakat. Rajawali Press, 2022.
Lessy, Zulkipli, et al. "Implementasi Moderasi Beragama Di Lingkungan Sekolah Dasar." Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam 3.02 (2022): 137-148.
Manap, Abdul. "MODERASI BERAGAMA DALAM BINGKAI NEGARA KESATUAN REPUBLIK INDONESIA." Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu 13.3 (2022): 229-242.
Marhamah, St. "MODERASI BERAGAMA MELALUI PENDEKATAN MULTIKUTURALISME DI INDONESIA." honai 4.2 (2022): 159-169.
Meliani, Fitri, et al. "Konsep Moderasi Islam dalam Pendidikan Global dan Multikultural di Indonesia." Eduprof: Islamic Education Journal 4.1 (2022): 195-211.
Muchlis, Muchlis. "Pembelajaran Materi Pendidikan Agama Islam (PAI) Berwawasan Moderat." Profetika: Jurnal Studi Islam 21.1 (2020): 11-20.
Curtis, A; 1988. A Curriculum for the Pre-school Child. New York: Routledge
Muslim, Abu, and Wilis Werdiningsih. "Pendidikan Moderasi Beragama dan Simbol Keagamaan (Pembentukan Identitas Islam Moderat Anak Melalui Songkok NU Perspektif Teori Konstruksi Sosial Peter Berger)." Southeast Asian Journal of Islamic Education Management 4.1 (2023): 29-42.
Mustafida, Fita. "Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI)." (2020).
Naj'ma, Dinar Bela Ayu, and Syamsul Bakri. "Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Penguatan Wawasan Kebangsaan." Academica: Journal of Multidisciplinary Studies 5.2 (2021): 421-434.
Naj'ma, Dinar Bela Ayu, and Syamsul Bakri. "Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Penguatan Wawasan Kebangsaan." Academica: Journal of Multidisciplinary Studies 5.2 (2021): 421-434.
Noor, Triana Rosalina. "Alternatif Pemecahan Masalah Pada Masyarakat Multikultural." Al Iman: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan 4.2 (2020): 204-232.
Noryani, Noryani. "Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Sebagai Penguatan Wawasan." (2023).
Nugroho, Muhammad Aji, and Khoiriyatun Ni’mah. "Konsep Pendidikan Islam Berwawasan Kerukunan pada Masyarakat Multikultural." Millah: Jurnal Studi Agama (2018): 337-378.
Nugroho, Muhammad Aji, and Khoiriyatun Ni’mah. "Konsep Pendidikan Islam Berwawasan Kerukunan pada Masyarakat Multikultural." Millah: Jurnal Studi Agama (2018): 337-378.
Nur, Muhammad. "Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Konsep Pendidikan Multikultural." El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies (2019): 1-7.
Nurhayati, Ifa, and Lina Agustina. "Masyarakat Multikultural: Konsepsi, Ciri dan Faktor Pembentuknya." Akademika 14.01 (2020).
Patora, Marianus. "Berteologi secara moderat dalam konteks kebhinekaan." KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen) 8.1 (2022): 124-133.
Ruslan, Idrus, and Luthfi Salim. "STRATEGI PEMAHAMAN MODERASI BERAGAMA PADA MASYARAKAT MULTIKULTURAL DESA SINDANG SARI KECAMATAN TANJUNG BINTANG KABUPATEN LAMPUNG SELATAN." JPKM LUNIK 1.01 (2023): 32-44.
Sholihah, Hani. "PENGUATAN WAWASAN KEBANGSAAN MELALUI NILAI-NILAI ISLAM AHLUSSUNNAH WAL JAMAAH NAHDLATUL ULAMA." KONTEKSTUALISASI NILAI-NILAI ASWAJA DALAM BERBAGAI SENDI KEHIDUPAN (2021): 9.
Sholikhah, Zumrotus. "Konsep Islam Moderat Sebagai Alternatif Dalam Proses Penanggulangan Paham Radikal Di Indonesia." al-Afkar, Journal For Islamic Studies (2022): 115-128.
Susanti, Susanti. "MODERASI BERAGAMA DALAM MASYARAKAT MULTIKULTURAL." TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan 6.2 (2022): 168-182.
Sutrisno, Edy. "Aktualisasi moderasi beragama di lembaga pendidikan." Jurnal Bimas Islam 12.2 (2019): 323-348.
Yumnah, Siti. "Eksistensi Pendidikan Islam Nu dan Muhammadiyah sebagai Potret Islam Moderat di Indonesia." Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars. Vol. 6. No. 1. 2022.
Yumnah, Siti. "Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengintegrasikan Nilai-Nilai Multikultural Untuk Membentuk Karakter Toleransi." Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan 2.1 (2020): 11-19.
Yusuf, Achmad. Pesantren Multikultural Model Pendidikan Karakter Humanis-Religius Di Pesantren Ngalah Pasuruan-Rajawali Pers. PT. Raja Grafindo Persada, 2021.