Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Madrasah Aliyah Negeri Bitung
Abstract
This study aims to analyze and describe the implementation of the 2013 curriculum in improving the Islamic education learning process in MAN 1 Bitung. This study used qualitative research methods. In this study, the authors used unstructured interviews to obtain information from informants. As for this research, the primary data sources are the Head of Madrasah, Waka Curriculum, SKI Teachers, Akidah Akhlak Teachers, Fiqh Teachers, and Hadith Al-Quran Teachers. Data analysis is used as follows: data collection, data identification, then the data is presented in the form of pictures, charts and so on to draw conclusions. Techniques for data validity were data checking, data checking, and testing of research results. The results show that the implementation of the 2013 curriculum in MAN 1 Bitung, including: (1) Implementation of K 13 in MAN 1 Bitung can be said to be efficient by utilizing IT media, (2) Involving all curriculum components, (3) it needs to be balanced with the ability of teachers ( 4) The teacher's lack of understanding of the scientific approach. (5) Using a religious approach in shaping the character of students, (6) Online-based learning
Downloads
References
Deti Rostika et.al. ‘Pemahaman Guru Tentang Pendekatan Saintifik Dan Implikasinya Dalam Penerapan Pembelajaran Di Sekolah Dasar’. Eduhumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru 11, No. 1 (2019).
Evi Fussalam, Yahfenel. ‘“Implementasi Kurikulum 2013 (K13) Smp Negeri 2 Sarolangun”’ 3, No. 1 (2018): 46.
Febrita Ardianingsih et.al. ‘PERAN GURU DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 PENDIDIKAN KHUSUS PADA SEKOLAH LUAR BIASA DI SIDOARJO’. Jurnal Pendidikan 2 Nomor 1 (2017): 14–20.
Imas Kurniasih et.al. Sukses Mengimplementasi Kurikulum 2013 Memahami Berbagai Aspek Dalam Kurikulum 2013, 2014.
Indriyanto, Bambang. Kurikulum 2013: Instrumen Peningkatan Mutu Pendidikan. Warta Balitbang, 2013.
Loeloek Endah Poerwati et.al. Panduan Memahami Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakarya, 2013.
Ma`arif, Muhammad Anas, and Ibnu Rusydi. ‘IMPLEMENTASI PENDIDIKAN HOLISTIK DI PONDOK PESANTREN AMANATUL UMMAH MOJOKERTO’. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 18, no. 1 (27 April 2020). https://doi.org/10.32729/edukasi.v18i1.598.
Maarif, Muhammad Anas, and Muhammad Husnur Rofiq. ‘Pola Pengembangan Kurikulum Pendidikan Pesantren Berkarakter : Studi Implementasi Pendidikan Berkarakter di Pondok Pesantren Nurul Ummah Mojokerto’ 13 (2018): 16.
Maisah. ManajemenPendidikan. Jakarta: GaungPersada Pers, 2013.
Mulyasa, E. Pengembangan Dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya, 2014.
Mustaqim et.al. ‘PROBLEMATIKA IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 DALAM ASPEK PEMBELAJARAN DI MADRASAH’. Jurnal Tarbawi Vol. 15. N (2018): 93–108.
Nanda Afrita Hagi et.al. ‘PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MUATAN MATEMATIKA KELAS V SDN SALATIGA 01’. JURNAL BASICEDU 3 Nomor 1 (2019): 53–59.
Nasution, S. Kurikulum Dan Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
Nuraini. ‘IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SD MUHAMMADIYAH TERPADU PONOROGO’. ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam 1, Nomor 2 (2016): 52–80.
Nursobah, Ahmad. ‘Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa (Studi Multi Situs Di MIN Ngepoh Tanggunggunung Dan MIN Mergayu Bandung Tulungagung)’. Jurnal Dirasah 1, Nomor 2 (2018): 40–51.
Permendikbud No 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah, n.d.
PHI LONG, DOAN. ‘IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS VIII SMP LABSCHOOL PALU’. Jurnal Bahasa Dan Sastra 5, no. 2 (2020): 43–52.
Rojif Mualim et.al. ‘IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP NEGERI 1 WONOGIRI DAN SMP NEGERI 1 SURAKARTA TAHUN 2019’. PROFETIKA, Jurnal Studi Islam Vol. 20, N (2019).
Rusman. Belajar Dan Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2017.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Rn D. Bandung: Alfabeta, 2013.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Remaja Rosdakarya, Cet Ke-8, 2012.
Suyatmini. ‘Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pelaksanaan Pembelajaran Akuntansi Di Sekolah Menengah Kejuruan’. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial Vol 27, No (2017): 61.
Tesha Marlina et.al. ‘IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 DALAM MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SMA NEGERI 7 PADANG’. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 9 No. 1 (2020): 188–94.
Wisudani Rahmaningtyas et.al. ‘Implementasi Kurikulum 2013 Di Smk Kota Semarang’. Equilibrium, Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarann, Volume 6, (2018): 121–38.
Please read Copyright Notice for Inovatif: Journal of Research on Religious Education and Culture