Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Islam
PENDIDIKAN KELUARGA DALAM PERSPEKTIF ISLAM
Abstract
First and foremost children's education in the family must be based on the corridor of Islam by holding on to the Qur'an and Sunnah of the Prophet. Education in the family is based on the guidance of the Islamic religion intended to form children in order to be faithful and devoted to Allah SWT, as well as being noble that includes ethics, morals, manners, spiritual or understanding and experience of religious values ​​in daily life. This is a manifestation of the life of ‘amar makruf nahi munkar’ in family life, namely by giving education to his sons and daughters based on Islamic teachings. Children as a mandate given by Allah to their parents certainly need guidance based on the guidance of the Islamic religion which is taught in the family environment towards maturity. The pattern or method of religious education in Islam basically follows the behavior of the Prophet Muhammad SAW in fostering his family and friends. Because all that is done by the Prophet Muhammad is a manifestation of the content of the Qur'an.
Downloads
References
Abu Ahmadi dan Nur Uhbiyati, Ilmu Pendidikan, (Jakarta: PT. Rineka Cipta), 1991.
Abu Ahmadi dan Ahmad Rohani. Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta. 1991.
Abu Ahmadi. 1991. Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Abuddin Nata, Kapita Selekta Pendidikan Islam, (Bandung: Angkasa, 2003).
Amir Daien Indrakusuma, Pengantar Ilmu Pendidikan, (Surabaya: Usaha Nasional, 1973).
Al-Ghazali, Ihya ‘Ulumuddin, tentang keajaiban hati, alih bahasa dan susunan nur hickmah, Penerbit Yayasan Kesejahteraan Keluarga , Jakarta, 1965).
Amir Mustofa. Skripsi Hubungan Kasih Sayang Orang Tua dengan Motivasi Belajar Anak (Studi Kasus pada Siswa Kelas V dan VI MIN Kedokan Klego Boyolali Tahun 2007). Salatiga. STAIN.
Ali Ashraf, Horison Baru Pendidikan Islam. Jakarta : Pustaka Firdaus. 1993.
Az-Zahrani, Konseling Terapi. Jakarta: Gema Inasni. 2005. h. 245
Bachtiar Affandie, Akhlak,cetakan kedua, Percetakan Perdana, (Jakarta: Penerbit Jambatan), 1960.
Chalib Thoha, Kapita Selekta Pendidikan Islam, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996).
Departemen Agama, Al-Qur’an dan Terjemahannya.
Djamaluddin Darwis. Dinamika Pendidikan Islam, Rasail, Semarang, 2006.
Fuad Ihsan, Dasar-dasar Kependidikan Komponen MKDK, (Jakarta: Rineka Cipta, 2008).
Irawadi Istadi. Mendidik dengan Cinta. Jakarta: Pustaka Inti. 2003.
Kartini Kartono, Peran Keluarga Memandu Anak, (Jakarta: Rajawali, 1985), h. 38.
Maurice Balson, Bagaimana Menjadi Orang Tua yang Baik. Jakarta: Bumi Aksara. 1996.
M. Arifin, Hubungan Timbal Balik Pendidikan di Lingkungan Sekolah dan Keluarga. (Jakarta: Bulan Bintang, 1997).
Muhammad Yasin, Rekonstruksi Pendidikan Islam (Alternatif Solusi Dipentas Millenium III), dalam Jurnal “Madania†Edisi I No. 4 Juni 1999, STAIN Kediri.
Moh. Tolchah Hasan, Diskursus Islam dan Pendidikan (Sebuah Wacana Kritis), (Jakarta: Bina Wiraswasta Insan Indonesia, Cet. Pertama, 2000).
M. I. Sulaiman. 1994. Pendidikan dalam Keluarga.
Ngalim Purwanto, Ilmu Pendidikan: Teoritis dan Praktis, Bandung: Remaja Karya, 1988.
Nur Hakim, Petunjuk Mendidik Anak, (Jakarta: PT. Serambi Ilmu, 2007).
PP nomor 21 tahun 1994 Bab I pasal 1 ayat 2
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) (Jakarta: Balai Pustaka, 2007).
Tohirin, Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2006).
Zahara Idris, Pengantar Pendidikan I, Jakarta: Grasindo, 1981.
Please read Copyright Notice for Inovatif: Journal of Research on Religious Education and Culture