Pengaruh Modernisasi Terhadap Minat Belajar Pendidikan Islam: Perspektif Pelajar Setingkat SMA dan Sederajat Di Kota Pare Kabupaten Kediri
Abstract
This study discusses about how much influence the modernization of the interest in learning Islamic education for high school students / equivalent, how the process of modernization in Pare occur, and how to face the symptoms modernisasi strategies in learning Islamic education. The author uses a mixture of qualitative research methods and quantitative, statistical calculation using SPSS20 for windows. The process of modernization in Pare caused by urbanization and immigration, as well as social change that intersect with modern traditions. Urbanization and immigration was originally motivated by the policy of the Dutch government to enliven the city. Strategi in the face of modernization to conduct religious activities that are traditional, solid instill religious knowledge, as well as maintaining a good old culture and are still relevant. The findings of this study indicate the level of modernization of high school students / equivalent in Pare very high with the number 3.2970 with a standard deviation of 1.96509 while interest in studying Islamic education average of 2.2228 with a standard deviation of 1.39825. It can be shown from the students who access the Internet on average 18 hours per week it just means they use the Internet 2:57 hours every day or every 1 hour they will take the time 10.7 minutes, this is a testament to the high level of modernization and also high interest in learning Islamic education.
Downloads
References
Ardiansyah, M. Asruri “Hakikat Motivasi Belajarâ€www.majalahpendidikan.com /2011/03/hakikat-motivasi-belajar.html. Diakses 20 Januari 2014.
Efrinaldi, Syari’at Islam & Dinamika Masyarakat Solusi terhadap Problematika Kontemporer (Jakarta: Ricardo, tt.)
Geertz,Clifford 1986, Mojokuto Dinamika Sosial Sebuah Kota di Jawa, terj. Amri Marzali (Jakarta: Pustaka Grafitipers).
Jan-Erik Lane dan Svente Ersson, , 1994. Ekonomi Politik Komparati: Demokrasi dan Pertumbuhan, Benarkah Kontradiktif (Ditejemahkan dari ComparativePolitical Economi oleh Haris Munandar) (Jakarta: Raja Grafindo Persada)
M.Natsir, 1957. Tantangan Dakwah Sekuler (Jakarta: Pustaka Pendis)
Madjid, Nurcholish. 1997. Kaki Langit Peradaban Islam ( Jakarta: Paramadina,).
Moloeng Lexy J., 1993. Metodologi Penelitian Kualitatif(Bandung: Remaja Rosda Karya,)
Muhaimin, 2003, Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. (Yogyakarta: Pustaka Pelajar,)
Mujahid, “Pendekatan Agama dan Peran Orang Tua Sebagai Sarana Filterisasi Pengaruh Buruk Modernisasi, Teknologi dan Informasi Bagi Generasi Mudaâ€, www.pemkabkediri.co.id. diakses 2 Agustus 2013
Outhwaite, William (ed.) , 2008. Ensiklopedi Pemikiran Sosial Modern terj. Tri Wibisono B.S. (Jakarta: Kencana Media Group)
Peraturan Menteri Agama RI. No.2 Tahun 2008 Tentang Stadar Kelulusan dan Standar Isl Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab di Madrasah (Jakarta: Direktorat Pendidikan Madrasah, 2008)
Pippa Norris dan Ronald Iglehart, Sacred and Seculer: Religion and Politics Worldwide, trj. Zaim Rofiqi (Jakarta: Pustaka Alvabet)
Sholehuddin, “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajarâ€http.edublogs.org/2012/04/27/faktor-faktor-yang-mempengaruhi-minat-belajar. Diakses tangal 22 Pebruari 2014.
Slameto, Belajar dan Faktor–faktor yang Mempengaruhinya (Jakarta: Rineka Cipta, 2010)
Soekanto, Soerjono 2012, Sosiologi SuatuPengantar (Jakarta: Rajawali Pers)
Sudarsono, Joko 2003. Tentang Pendidikan Nasional 2003 (Jakarta: Rineka Cipta)
Sukmadinata, Nana Syaodih 2011, Metode Penelitian Pendidikan ( Bandung: Remaja Rosdakarya)
Susanto, Totok 1998, Tim Pengembangan MKD ( IKIP Semarang)
Syah, Muhibbin 2008. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru (Bandung: Remaja Rosda Karya)
Tilaar, H. A. 2004, Paradigma Baru Pendidikan Nasional, (Jakarta: Rineka Cipta:)
Tim Dosen Fakultas Tarbiyah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang ed. Sugeng Listiyo Prabowo, Materi Pendidikan dan Pelatihan Profesi Guru, (Malang: UIN Maliki Press, 2010)
Tim Penyusun, , 1989. Kamus Besar Bahasa Indonesia. ( Jakarta: Balai Pustaka)
W.S. Winkel, 1993, Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar (Jakarta: Gramedia)
Wahid Abdul,1998. ManajemenBerbasis Madrasah: Ikhtiyar Menuju Madrasah yang Mandiri (Yogyakarta: Pustaka Pelajar)
Wikipedia Bahasa Indonesia, “Memahami sekularisasiâ€Ensiklopedi Bebas,www.wikipedia.com, , diakses tanggal, 12 Agustus 2013
Please read Copyright Notice for Inovatif: Journal of Research on Religious Education and Culture